2013 yılından bu yana 7/24 faaliyette olan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Çağrı Merkezi Alo 181’den geçtiğimiz yıl Kentsel Dönüşümle ilgili 54 bin 207 vatandaş hizmet aldı.
Vatandaşlar bu hat sayesinde 81 ilde Kentsel Dönüşümle ilgili her konuda bilgi alabiliyor, soru, görüş ve isteklerini Bakanlık ilgili kuruluşlarına iletebiliyor.
Alo 181 geçtiğimiz yıl Kentsel Dönüşüm uygulama konu başlıkları arasında en fazla finansman ve krediler hakkında vatandaşı bilgilendirdi. Aramalarda vatandaşlara, risk tespiti sonrası evi depreme dayanıksız çıkan ve yıkım için süre bildiriminin yapılmasının ardından bakanlığın sağladığı kredi-faiz destekleri hakkında bilgiler veriliyor. Buna göre bakanlık, 2016 yılı için evi riskli çıkan vatandaşa bankadan çekecek olduğu kredi faizinin % 4’ünü karşılıyor. Bakanlık kredi desteğinin yanı sıra kira yardımı desteğini de seçenek olarak vatandaşa sunabiliyor. Kredi destekleri riskli yapının türüne göre iş yeri ve güçlendirme yapım kredisi olarak da verilebiliyor.
Alo 181’e finansman ve krediden sonra en fazla soru riskli yapı, riskli alan ve alt yapı konularında yöneltildi. Çağrı Merkezi operatörleri vatandaşlara ilk olarak Kentsel Dönüşüme katılım süreci hakkında bilgi vererek ardından binanın yeniden yapım aşamasına dek yapılması gerekenler hakkında yönlendirmelerde bulunuyor. Kentsel Dönüşümde süreç özetle şöyle işliyor: Riskli yapının tespiti, maliklere yıkım tebligatı, itiraz süreci, riskli yapının yıktırılması, yıkım süreci kontrolü, bakanlıkça yıkım kararı, yıkım sonrası uygulama, nitelikli çoğunluğun sağlanması, satış ve tahsis işlemleri.
İletişim hattı 2015 yılında Kentsel Dönüşümün de yoğun olduğu İstanbul ilinden aradı. İstanbul’un ardından en fazla arayan iller: Ankara, Bursa, Antalya, İzmir, Muğla, Aydın Tekirdağ, Konya Eskişehir.
Çağrı merkezine yapılan aramalar şikayet ve ihbar içerikliyse konu ilgili kuruluşlarca incelendikten sonra vatandaşa yasal süre içinde yine vatandaşın tercihine göre sms, e-posta ya da telefonda geri bildirimde bulunuluyor. Geçtiğimiz yıl Alo 181’de Kentsel Dönüşümle ilgili gelen çağrılarda vatandaşların memnuniyet oranı % 87,55 olarak ölçüldü.